onsdag den 10. november 2010

Business og patriotisme

I den sidste uges tid har Konsulen været i Danmark og møde med kunder, så Jacob og jeg har måtte "klare ærterne" her på konsulatet.
Derfor har jeg deltaget i "Chongqing - Guang'An (Sichuan) Business Cooperation Forum" fra torsdag d. 4. til fredag d. 5. november, med alt betalt.

Jeg vidste faktisk ikke at jeg skulle afsted før jeg blev ringet op af arrangørerne, som lige ville tjekke at jeg nu stadig deltog - og det gjorde jeg da; selvom jeg ikke rigtigt vidste hvad der skulle ske, da alle oplysninger var kommet på kinesisk, og jeg altså ikke er den bedste til at læse business-kinesisk...

Men efter frokost d. 4. november gik turen så mod Guang'An, som teknisk set ligger i en anden provins end Chongqing, men som føler sig mere knyttet til Chongqing end Sichuan, hvor de ligger.

Vi kørte afsted i to overfyldte touristbusser med tvivlsom støddæmpning, var en overgang i tvivl om min computer ville overleve eller om jeg ville have en pose ral når jeg åbnede tasken, den overlevede heldigvis.

Fremme i Guang'An så vi et par pløjemarker som en gang skal være industriparker, inden vi blev kørt til hotellet, hvor vi lige kunne flade end halv times tid, inden vi skulle mødes med byens spidser til middag.

Jeg er praktikant, på mit visitkort står der "Commercial Advisor", men når jeg er ude og repræsentere bliver jeg behandlet som diplomat, jeg havde således to tolke hele torsdag, og om aftenen sad jeg ved hovedbordet til middagen, sammen med borgmesteren, vice-borgmestre og vigtigst af alt Guang'Ans Partisekretær - det er nogle gange lidt surrealistisk.

Fredag stod den så på det egentlige business-forum, med taler og mingling, desværre var de tilstedeværende kinesere kun interesseret i at finde investore, og den eneste der ville købe noget, ville købe hvede af mig; det sælger jeg altså ikke lige...

Om eftermiddagen var vi så ude og se det sted hvor Deng Xiao Ping voksede op, meget kinesisk og meget kedeligt.
I Kina har man et ord for patriotisk-kommunistisk tourisme - Rød Turisme, og på den Røde Turistrute er Guang'An åbenbart et meget vigtigt sted.
Men så spændende synes jeg altså heller ikke at DXPs forstørrelsesglas eller hans tekrus er...

Fredag eftermiddag var vi så tilbage i Chongqing, hvor forureningen hang tungt så jeg fik kvalme af at være udenfor - jeg savner den rene luft hjemme i DK.

Lørdag stod den på afslapning, men søndag var det igen på med repræsentationshatten, da konsulatet var blevet bedt om at deltage i "Chongqing's Fourth Annual Celebration of Migrant Workers", Jacob og jeg havde prøvet at få den anden til at deltage, da ingen af os havde lyst til at skulle sidde og høre på taler kl. 9.30 søndag morgen, desværre vandt Jacob debatten med argumentet om at der ikke var tolkning, at han ikke taler kinesisk, hvorfor det var den kinesisktalende praktikant som burde tage afsted.

Og da jeg først var kommet afsted og sad der på anden række sammen med to generalkonsuler og to vice-konsuler, og så et ekstrem patriotisk show, så var det egentligt ret underholdende.

Der var taler, sange, danse og digtlæsninger, alt samme så ekstremt patriotisk at det virkede som en karikatur, men kineserne mente det skam ganske seriøst, hvorfor man også kunne se et par hvide mennesker på anden række side og kigge ned i skødet med et smil om munden.
Det var lige så kitchet som man ser på plakater!

Migrantarbejderne gør utvivlsomt et godt stykke arbejde, men i nat havde jeg lyst til at begå mord, da bygningen ved siden af min blev revet ned, med gravko, hele natten...og min nabo brugte slagboremaskine indtil lidt før midnat...

Vil prøve at se om jeg kan få mig en lur på mit skrivebord.

Hav en dejlig dag, og nyd stilheden og den rene luft.

Eva Maria


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...