onsdag den 20. oktober 2010

Han Yu Qiao - kinesisk sprogkonkurrence for skoleelever

I mandags deltog jeg i Han Yu Qiao (Chinese Bridge) for Secondary School Students. Det var egentligt meningen at Konsulen skulle deltage, men da han var udenbys på arbejde, fik jeg æren at repræsentere de danske farver.

Han Yu Qiao for skoleelever fandt sted for 3. år, og havde 30 hold fra hele verden; nogle lande stillede med to hold, men de fleste stillede bare med et – og til min store overraskelse stillede Danmark også med et hold, hvilket jeg desværre først fandt ud af da vi sad i salen og ventede på at showet skulle gå igang.

Vores (diplomaternes) program begyndte kl. 17, hvor vi skulle mødes med de andre diplomater (Canadas generalkonsul, Japans vice-konsul, Filippinernes generalkonsul, Laos vice-konsul, Costa Ricas ambassadør og andre repræsentanter) Kl. 17.15 skulle vi så mødes Chongqings vice-borgmester for turisme; at møde en borgmester/vice-borgmester herude er en stor ting, næsten oppe på dansk minister niveau, så der stillede vi os alle op på række, gav hånd og udvekslede visitkort.

Derefter stod den på ½ times VIP-møde, hvor statements om gode intentioner blev udvekslet, hvorefter det endelig blev tid til aftensmaden. Mit navn bliver stavet på alle mulige og umulige måder herude, så il VIP-mødet, kom jeg til at begå en lille faux-pas, jeg satte mig i stolen hvorpå der stod “Evalina Hein” – men kort efter hørte jeg et lille host, og der stod en repræsentant fra Bulgarien, som altså påpegede at det var hendes stol…hmm…om på bagerste række med mig, hvor jeg sad ved siden af “Joerg Hein” – havde vi gang i en “Hein family reunion”?

Det viste sig at Joerg Hein var fra Tyskland, og at bulgarske Evalina havde giftet sig til sit ‘Hein’, men resten af bruge vi på at finde ud af hvilken Eva og hvilken Hein der blev snakket til, hvilket var lidt forvirrende, men ganske underholdende.

Til middagen stod den jo på traditionel kinesisk mad, frø, fisk og frygteligt stærke grøntsager.Når man spiser officielle middage i Kina er det også kotume at værten går hele bordet rundt og skåler individuelt med hver gæst, og det gjorde den kære Tan Qiwei også. Derefter delte han gaver ud, tre små maschot bamser til hver diplomat…

Efter middagen blev vi allesammen proppet på en bus og kørt til Folkets Kongres Sal, hvor selve konkurrencen fandt sted. Det var mange mennesker…rigtig mange mennesker, men i ægte VIP-stil var der gode sæder med vores navn på. Og der sad vi så fra kl. 19 til showet var færdig lidt efter 23.

Det danske hold var på som nummer tre, efter to japanske hold, og fik et af aftenens største bifald, da holdet havde valgt at stilel op med to danskere og H.C. Andersen, med høj hat og det hele.Hvert hold havde ca. 4 min på scenen hvor de skulle præsentere noget om deres hjemland, og noget om Kina, på kinesisk. De fleste lande valgte at stille op i nationaldragt og danse traditionelle danse, hvilket gjorde det til en ganske multikulturel aften, men alskens flotte nationaldragter.

Efter showet var ovre hilste jeg på det danske hold og deres lærer (som viste sig at have været censor for mig på uni. tidligere). De tre danske drenge virkede meget overraskede over, at der herude i Chongqing, havde sidet en dansker og set hele showet. Jeg havde desværre ikke ret meget tid til at tale med dem, da jeg skulle på diplomatekspressen tilbage til bussen, og derfra dele en taxa med den japanske vice-konsul resten af vejen hjem.

Den japanske vice-konsul er en sjov fyr. Han er i 50′erne vil jeg tro og taler meget omhyggeligt og forsigtigt, og der sad vi, en dansker og en japaner, i en kinesisk taxa, klokken lort om aftenen og talte/øvede kinesisk med hinanden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...