tirsdag den 12. oktober 2010

Min første business-trip

Så sidder jeg her i Chengdu på min første business-trip. Konsulen havde desværre/heldigvis ikke selv tid til at tage til Chengdu for at ledsage en delegation af journalister fra div. Danske medier på deres studietur til Chengdu, Chongqing og Shanghai; så i stedet er jeg blevet eksporteret til nabobyen.

Klokken er nu 01.30 om natten og jeg er lige kommet frem på mit hotelværelse. Det er jo National Dags ferie her i Kina indtil d. 10. oktober, så det var lidt svært at få en billet, det eneste tidspunkt jeg kunne få var k. 21.45 fra Chongqing med ankomst i Chengdu kl. 23.54 (og vi ankom til tiden – tag den DSB!!!)

Og så lidt public service – at læse en kinesisk togbillet:

Chongqingbei – stationen man tager fra
D5123 – tognummeret (ret smart at vide når man skal finde køen på stationen)
Chengdu – destinationen
2010 Oktober d. 6, kl. 21.45
Vogn 16, sæde 1
Pris 117Yuan
1. klasse
Og så en masse serienumre og lign.
Billetterne har set sådan herud de sidste 10 år mindst, og de kan endnu ikke købes på nettet; på de større stationer, kan man dog være heldig at der er billetautomater, hvis ikke så er det bare om at stille sig op i køen.

At komme fra stationen og til hotellet var så en anden sag. For i Chengdu, om natten, ved stationen, i National Dags-ferien, er det så godt som umuligt at finde en taxa, der ikke er en pirat-taxa. Pirat-taxaerne ligner de normale taxa’er, og har sådan set et meter, de gider bare ikke bruge det.
Det tog mig lidt over en halv time at finde en chauffør, som ville køre mig til mit hotel på meter – og så kom jeg endda til at dele taxa med 3 andre mennesker (som ikke kørte på meter)

Den kære taxa-chauffør der endelig gav sig havde startet med at tilbyde mig turen for 50RMB, så faldt prisen til 40RMB, så til 30RMB, inden han overgav sig, og kørte mig på meter – hvilket jeg betalte 27RMB for.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...