torsdag den 3. marts 2011

Så siger kalenderen forår

Siden jeg kom tilbage fra Danmark i januar, har der været gang i den her på Konsulatet.
Fra d. 19. til d. 21. januar havde vi besøg af den danske ambassadør til Kina Friis Arne Petersen, der tiltrådte posten i september 2010, efter at have været dansk ambassadør i USA i nogle år.
Det virker som om at han er vellidt af kineserne, og er god til at begå sig diplomatisk. Fra venstre mod højre: Senior Commercial Officer Dean Chen (Chongqing), Konsul Hans Halskov (Chongqing), Ambassadør Friis Arne Petersen (Beijing), praktikant Jacob (Chongqing), ambassadesekretær Søren Bindesbøll (Beijing) og mig

Mens ambassadøren var i Chongqing afholdte Konsulatet også to seminare, et om vand og et om vind; af uransagelige årsager har Kinas regering nemlig valgt at lægge det nationale forskningscenter for havvindmøller i Chongqing, omkring 2000km fra havet...
Jeg havde ikke noget med vindseminaret at gøre, men var med til at afvikle vandseminaret, samt tage deltagere fra danske vandvirksomheder (Danfoss, Grundfos, COWI, AVK, VCS Denmark, Alectia og DHI) med ud at se nogle kinesiske vandfaciliteter.

Billedet her er fra Sha Ping Ba Water Plant, og viser en pumpebrønd, der er ca. 5 etager dyb.

Det er blevet lidt varmere i vejret her i Chongqing, jeg har bl.a. kunnet smide de lange underbukser, kalenderen siger at vi er i marts, og dermed foråret, men når jeg kigger ud af vinduet tænker jeg nu altså ikke forår. Her er gråt og tåget, som der har været siden november.

Udsigten over det centrale Chongqing taget fra Konsulatet på 31. etage.

I næste uge bliver der travlt her på kontoret, da vi får besøg af Folketingets Europa-udvalg, som bl.a. tæller Eva Kjer Hansen, Niels Helveg, Naser Khader, Pia Christmas Møller og flere andre, samtidig kommer ambassadøren på besøg igen, så det hele skal helst bare køre.

Lige nu er Konsulen i Danmark og afholder praktikantsamtaler, så inden længe skal jeg igang med at ansætte min efterfølger.

Pas godt på jer selv,

Eva Maria

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...