fredag den 21. januar 2011

"Mississippi Mud Pie"-løfte

Da min ven Kim var ude og besøge mig kom jeg vist til at love at jeg "en eller anden dag ville lave Mississippi Mud Pie", det hørte hans så åbenbart som at jeg ville lave den til nytårsaften, som vi skulle fejre sammen på Falster, og han havde endda lovet sine forældre at de måtte smage et stykke, så jeg måtte ud og finde en god opskrift på en Mississippi Mud Pie, og faldt over "Spise med Prices" version, som der jo var "rigeligt med smør i", men derudover også lød god.

Du skal bruge følgende ingredientser:

Dejen
250 g Blødt smør
350 gram sukker
4 æg
Ca. 250 gram mel
200 gram smeltet Chokolade
4-5 tsk. cacaopulver
1-2 tsk. vanillesukker
100 gram pecannødder - groft hakkede og ristede på panden (jeg valgte at bruge hasselnødder)
Et nip salt
Et par håndfulde marshmellows - skåret i mindre stykker.

Glasur eller ”Icing”:
250 gram smør
200/225 g flormelis
3 spsk cacao
100 g smeltet chokolade
½- ¾ dl piskefløde
50-75 gr. grofthakkede, ristede pecannødder

Kaffe-parfait
10 æggeblommer
200- gram sukker
½ liter fløde - letpisket
En 4-6 dobbelt espresso eller kaffepulver.
2, 5 dl. 38 % creme fraiche

Opskriften er som følger

Dejen
Blødt smør, sukker og æg røres sammen i røremaskine eller med en håndmixer. Derpå røres ca 250 gram mel i lidt ad gangen.
Hold evt. lidt igen til at justere konsistensen på den færdige dej. 200 gram smeltet chokolade kommes i sammen med 4-5 tsk cacaopulver, 2 tsk vanillesukker , 100 gram grofthakkede, ristede pecannødder og et nip salt.
Smør en rund springform med rigeligt smør og kom dejen i. Kagen bages i 25-30 minutter. på 190 grader. Tages så ud af ovnen og dæk den med skiver/stykker af marshmellows.
Derpå sættes kagen ind igen i ca. 10 minutter - eller til marshmellows’ene er smeltede og gyldne. Hold øje med kagen på dette tidspunkt. De må ikke blive sorte.
Når kagen er kølet af overtrækkes den med icing / smøres icing ovenpå

Glasur/icing
250 gram blødt smør røres sammen med 200 gram flormelis, 3 spsk cacao og 100 gram smeltet chokolade - samt 1½ dl. piskefløde. Når massen er jævn og lind røres 50-75 gram pecannødder i.
Kagen skal være helt afkølet og taget ud af springformen inden icing-blandingen påsmøres kagen i et smukt, tykt lag. Kagen har en nærende, intens chokoladesmag og en ejendommelig konsistens fra marshmellows’ene. Den trækker lange tråde og sidder fast i alting. Sådan skal den være. Stor, vulgær, nærende, amerikansk og lidt upraktisk på en underholdende måde. Næste dag - efter en nat i køleskabet - har den en lidt mere medgørlig konsistens (siger Pricerne, men det synes jeg nu ikke, den var stadig lige umedgørelig, men smagte himmelsk, og faldt tungt)

Kaffe-parfait:
Pisk æg og sukker luftigt og hvidt. Pisk fløden let cremet - den skal stadig være flydende - meget vigtigt. Vend fløden ind i æggemassen sammen med creme fraichen. Smag til med kaffe.
Hæld massen i en metalform - fx. en brødform og frys den til en blok - minimum 5-6 timer. Tag den ud 20 minutter inden den skal bruges. Skær den i skiver.

Opskriften kan også findes på Pricernes hjemmeside.

Jeg har desværre intet billede af kagen, det må blive næste gang at jeg fotograferer den.

Mange hilsener,
Eva Maria

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...