fredag den 21. januar 2011

De er underlige de danskere der

Den 17. december var en dag jeg virkelig havde set frem til længe, ja faktiske siden jeg bestilte min flybillet hjem på juleferie tilbage i oktober. Turen til Danmark gik via Beijing og Frankfurt, inden jeg landede i København kl. 10 lørdag d. 18. december.

Ingen hjemme i DK, mere eller mindre, havde fået at vide at jeg kom hjem d. 18., så der var en del som blev ganske overrasket da jeg troppede op til julefest i Vanløse - kommentarerne var noget i retningen af "Jamen...jamen, du er jo i Kina nu..." :-) Det var sjovt, skulle næsten have haft skjult kamera med, da der var nogle seriøst sjove ansigtsudtryk.

Julen gik ellers med en masse aftaler med alle de venner som jeg har savnet så meget, med familie hygge og konfekt produktion (opskriften på tofarvet chokolade kan findes her. Opskriften på fyldte chokolader kan findes her)

Og så var jeg jo en af de der skøre mennesker som blev glad hver gang jeg så hvor meget sne der lå uden for. Måske er det fordi at sne var noget jeg kun havde set på film indtil jeg var 7-8 år, jeg ved det ikke, men det er ialt fald stadig magisk for mig.

Men at komme hjem til Danmark igen efter at have opholdt mig i Asien i seks måneder var også en sjov oplevelse, for danskere er altså nogle sjove nogen. De er høje og kønne, dufter rene, og ser rene ud (håndværkere på vej hjem fra arbejde er lovligt undskyldt), de flytter sig hvis man puffer lidt til dem, siger undskyld hvis de træder en over tæerne, og "prosit" hvis man nyser. Efter måneder i Kina, var det en lettelse at komme "tilbage til civilisationen"

Og den rene luft! Balsam for mine lunger, det var jo skønt lige pludseligt at trække vejret.

Julen i sig selv var en lille hyggelig affære. Min Far lagde lejlighed og så kom hans søster hjem fra USA, og min Fars anden søster og hendes mand kom over fra Jylland.

Som I kan se på billedet havde vi ikke et rigtigt juletræ men et oppusteligt et i neongrøn og en teaktræs skulptur der forestiller en Thaikvinde der hilser goddag.

Nytåret var også rigtig hyggeligt, og blev fejret på Falster, men selv ude på landet kan de sørme finde ud af at lave mad og fyre fyrværkerri af, så det blev også en rigtig hyggelig aften. Til Nytår blev jeg overtalt til at bage en Mississippi Mud Pie, som du kan læse mere om her.

Nu er det jo snart højtid her i Kina, det kinesiske nytår/Spring Festival fejres fra d. 2.-6. feb. og det bliver spændende at se om der sker noget interessant her i Chongqing.

Men det er fredag eftermiddag nu, og jeg har haft en lang ude da den danske ambassadør til Kina har været på besøg her i Chongqing, så jeg vil til og gå hjem og holde weekend.

Pas godt på jer selv, og nyd faktumet at I har radiatore.

Knus,
Eva Maria

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...